Åsikter kring ridsporten

Är man en del av ridsporten så vet man nog att det går sjukt många rykten bland ryttarna, om ryttarna. Folk snackar skit vart man än går och alla dömmer alla. Hur ser ekipaget ut? Har man märkesutrustning? Är hästen/ponnyn dyr eller är den en gammal skruttig ridskoleponny?

De flesta ryttarna har väldigt bra självförtroende, tror att de är störst och bäst, kränker andra och tror att allt handlar om att ha bäst, dyrast och snyggast utrustning till sin tävlingshäst.

Ridsporten är nästa uppbyggd på rykten och dömande.

Människorna i ridsporten kan  vara så otroligt taskiga och dryga, allt ska handla om dem och man ska alltid ha rätt om allt och alla.

Försåt så finns det mycket fina och smarta personer också, som peppar andra och visar att alla kan lyckas.

Det är la min åsikt om ridsporten allmänt.

Åsikter kring utrustningen och säkerheten:

Säkerheten är något som är väldigt viktigt när vi håller på med så stora och ganska opålitliga djur.

Hjälmen är ett måste tycker jag, varesig du är ryttare på elitnivå eller en hoppyryttare som bara rider i skogen. Trillar man av så är det mycket stor chans att man får skador för livet på huvudet. Det spelar ingen roll ifall man så ska rida hem hästen från betet eller bara ska rida ut en lite mini runda i skogen. Hästen kan när som helst hoppa till för något som lurar bakom hörnet och rätt vad det är så ligger du på marken och har tuppat bort.

Att rida utan hjälm för man tror att det är coolt tycker jag är riktigt, riktigt skrattretande. Vad tjänar man på det? Bilarna och personer som går förbi lär få en dålig uppfattning av dig.

Vart för någon månad sen, en tjej skulle rida sin häst från betet till stallet som låg några meter bort… Hästen kom tillbaka utan sin ryttare, som låg på vägen, medvetslös… (hon klarade sig inte) Antagligen hade hon trillat av hästen, som hon satt på utan hjälm.

Nog om hjälmen, nu vet ni hur illa den kan gå.

Till säkerhetsvästen, som är en stor snackis bland ryttarna. Ska man ha den eller ska vi satsa på utan?

Som ni vet så rider jag med väst när jag hoppar, annars inte. Kan vara dumt men inget jag tänker säga så mycket om.

Jag tycker att man ska ha väst när man hoppar det högre hästarna och om man har en lite piggare och svårligen häst. Vid dressyr föredrar jag utan. Man blir mer rörlig och kan slappna av mer. Enligt mig!

Vissa tycker ju att man ska rida med väst vad man än gör med hästen, och de har helt rätt. Det är väl lag på det eller? Väst upp tills man är 18 år eller något?

Men seriöst så känner jag mig som ett hoptryckt paket med västen på = inte bekvämt.

Jag har aldrig någonsin trillat av Lady när jag ridit ”vanligt”, dvs ridit i skogen osv. Förutom 2 ggr. Första vart när jag precis hade fått henne. Jag skulle galoppera henne för första gången ute i skogen. Jag spände mig och trillade av, andra gången vart när jag red ut med några från stallet i Barsebäck. Lady reste sig rakt upp mitt ute i skogen i täta buschen och jag hade inget annat val än att trilla av bakåt eftersom jag hade fått grenar i huvudet annars.

Kalla mig osmart och dum som rider utan väst, men det är ett beslut jag tar och som även mamma tycker är ok. När jag får rida Mozart utan väst så är allt ok 😉 Skämt åsido.

Åsikter om bett och hjälptyglar:

Börjar med bettet.

Att sätta på en häst ett bett som varken passar eller är alldeles för starkt för hästen är fel i mina ögon. Ni som följt min blogg ett tag vet att för ca 2 år sedan hade vi/jag en liten b-ponny, Milton. När vi köpte honom reds han på ett Pessoa bett med dubbla tyglar. Han vart som en litet lamm, gick vart man ville att han skulle gå och lyssnade för minsta tygeltag. När vi hade fått honom och ridit oss in på honom lite så valde vi att köpa ett vanligt två-delat bett till honom istället och gissa vad… Han gick som ett lamm på det också. Han behövde inget starkt pessoabett i munnen, han gick så mycket bättre på ett mildare bett.

Jag tycker man ska anpassa bettet efter HUR ryttaren rider och HUR hästen är. Är ryttaren ryckig och stabil i handen är nog inget skarpt och känsligt bett bra för varken hästen eller ryttaren.

Vissa tror att det handlar om att bara sitta och dra hästen i munnen för att den ska stanna och skyller sedan på att bettet är för milt för hästen inte stannade för dragkampen. Allt handlar om att jobba, jobba, jobba.

Lady, vet ni (borde ni göra iallafall efter att jag sagt detta typ 100 ggr) går på ett vanligt tre-delat bett. Har funderat mycket på ifall jag skulle vilja prova ett starkare bett på henne eftersom hon är så sjukt svår att hålla i skogen. Slutar med att vi får göra en U-sväng in i skogen för hon inte lyssnar för varken skänklar eller tygeltagen.

Mozart går även han på ett vanligt bett, ett två-delat äggbett. Han går bra på det, men vi kommer eventuellt byta till ett starkare när jag kan börja rida han på banan då han blir som galen där. Hopphäst ni vet ;).

I alla fall, folk som bara rider på en massa starka bett för att det ser coolt ut eller för att man tror att hästen gå bäst på det… Det är oansvarigt och ytligt.

Har lite samma åsikter om hjälptyglar.

För et som missuppfattat vad hjälptyglar är så är det martingal, inspänningar, extra tyglar osv.

Anpassa hjälptyglarna efter hur hästen är, ha det inte för att det är coolt, det kan snarare förstöra för en.

Jag använder marginal och förbygel på Lady. Inget annat.

Inspäningstyglar/halsförlängare tycker jag är onödigt. Vissa tror att hästen kommer gå i form bara för att man böjer nacken på den, det gör den inte. Den börjar nacken och går. DÄRFÖR använder jag inte inspänningar/halsförlängare. Jag jobbar hellre i flera månader på att jobba den utan inspäningar/halsförlängare än att spänna in den och tro att den ska gå i form men egentligen gör den inte det. (OBSERVERA att man menar vid ridning och används för att får hästen i ”form” dvs spännan in den så hästen inte kan lyfta huvudet! INTE longering)

Sen använder man det för andra saker också, men det lägger jag inte min åsikt på.

 

IMG_2513.JPG

IMG_2334.JPG

Kommentera

