5 snabba gällande mina gulle hästar ;)

• Lady är lite mer krävande vid galoppfattningen från trav än från skritt dvs man måste hela tiden ha kontakt med munnen, samtidigt som man inte drar i henne. Hon fattar lättare galopp från skritt än från trav då jag brukar göra det ;).

• Mozart är en väldigt känslig och spänd häst.

• Jag är väldigt noga med sadeln på mina hästar. Är noga med hur man lägger på den, hur man sen går till väga när man ska lägga rätt sadeln osv.
Jag lägger alltid sadeln en bit up över halsen/manken och drar sedan den bak så den hamnar i rätt position. Detta är nog något många gör och något man bör göra. Dra aldrig fram sadeln mot halsen, då lägger sig håren fel under sadeln och kan orsaka skav osv.
Som sagt, väldigt noga med hur man/jag sadlar mina hästar, är väldigt petig med det.

• Jag är faktiskt petig med allt gällande hur jag sköter om hästarna.
Vid borstning så ska det vara ordentligt gjort, vissa slarvar med benen och tror att det inte spelar någon roll om de är lite skitiga, men jag är väldigt pedantiskt när det kommer till hästarnas ben. Det ska borstas ordentligt, speciellt på Lady då hon har strumpor så hon inte får sår osv.

• Jag är verkligen en usel ridinstruktör eller vad man ska säga.
T.Ex. När Sonia rider så försöker jag vara så tydlig och detaljerad som möjligt, berättar hur hon ska göra osv, hur jag gör, men jag glömmer en hel del viktigt saker.
Jag är ju van vid att rida Lady på mitt sätt, så som jag gjort i x antal år nu och det blir ju som en rutin till slut, man glömmer vad man egentligen gör för att få henne att göra just så, man kan det så bra så man bara gör det, utan att lägga märke till det, om ni förstår ;).
Just därför är jag en usel ridinstruktör, jag glömmer det viktiga ;). Haha!

IMG_1826.JPG

IMG_1607.PNG

IMG_1876.PNG

IMG_1878.PNG

Kommentera

